بررسی آنتی ویروس های مجانی و پولی سال 2011

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : دو شنبه 6 شهريور 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

این که پرداختن پول برای آنتی ویروس، سرمایه گذاری مناسب (حتی ضروری) است یا نه، بستگی به عوامل زیادی دارد. اما می توانید دلایل زیادی را برای انتخاب میان یک آنتی ویروس مجانی و پولی پیدا کنید.

در همکاری با تیم AV Test به بررسی فوایدی آنتی ویروس های مجانی، و این که چه زمانی برای پرداخت هزینه ی سالانه برای یک برنامه ی پولی مناسب است، پرداختیم.

چهار سطح از محصولات آنتی ویروس وجود دارد: رایگان، پولی، suites و “premium suites”. هرچه به سطح های بالاتر می روید، ویژگی های بیشتری مانند حفاظت از سرقت هویت، firewall، کنترل والدین، و ابزارهای عملکرد سیستم را دریافت می کنید.

آنتی ویروس مجانی معمولا سطح متوسطی از حفاظت را فراهم می سازد. سیستم را برای بررسی وجود بدافزارها بررسی می کند، و معمولا بررسی خودکار هم دارد. برخی از آنها ابزارهایی در قالب افزونه ی مرورگر دارند که لینک ها را چک می کند، برای مثال نسخه ی رایگان Comodo Internet Security در خود یک Firewall هم دارد. اما چنین ویژگی های معمولا محدود به محصولات پولی هستند. برخی برنامه های رایگان نوعی از شناسایی بدافزار را ارائه می دهند، که بدافزار را براساس رفتارش در کامپیوتر شما شناسایی می کند، و بدین شکل بدافزارهای جدید سریع پیدا می شوند، که البته این ویژگی در محصولات پولی عادی است.

آنتی ویروس های پولی یک حد وسط میان نسخه های مجانی و بسته های امنیتی هستند، و ابزارهای بیشتری (مانند حفاظت از سرقت هویت و کنترل والدین) را ارائه داده، و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به نسخه های رایگان دارند، اما ویژگی های کمتری نسبت به بسته های امنیتی دارند.

یکی از مشکلات یک آنتی ویروس مجانی، نبود پشتیبانی فنی از محصول است. Avast برای  مشتریان محصولات رایگانش پشتیبانی از طریق email را ارائه می دهد، و بیشتر شرکت های دیگر تنها یک محل پرسش و پاسخ مانند forum را برای کاربران محصولات رایگان خود فراهم می سازند. در سبک و سنگین کردن میان نسخه های پولی و رایگان، این را باید بدانید که نسخه های رایگان همیشه تبلیغات نسخه های پولی را در خود دارند.

خوب، در مورد بروز رسانی آنتی ویروس نسب به نشانه ی بدافزار ها کدامیک بهتر است؟ شرکت های تولید کننده ی نرم افزارهای امنیتی می گویند در این مورد به طور یکسانی با نسخه های پولی و رایگان برخورد می کنند، گرچه تفاوت های پنهانی میان این دو می تواند وجود داشته باشد.Avast می گوید، برنامه ی رایگانش برای کاربران متوسط طراحی شده، و نسخه های پولی برای کاربران حرفه ای تر است.

محصولات رایگان انعطاف پذیری هایی را به شما می دهند، که می توانید آن را ابزارهای امنیتی بی شمار دیگر، تکمیل کنید. برای مثال، می توانید از Avast Free Antivirus استفاد کنید، و PCTools Threatfire (که در پیدا کردن بدافزار قوی است) و یک firewall و ابزاری برای بررسی بی خطر بودن لینک های وب، به سیستم خود اضافه کنید. البته اینها به کار زیادی نیازد دارد.

 

واسط کاربری (Interface)

واسط های کاربری در نسخه های رایگان به همان خوبی (یا بدی) در نسخه های همتای پولی خود هستند. Avira و Avast اساس مشترکی در واسط کاربری شان برای نسخه های پولی و رایگان دارند.

از طرفی، Panda Cloud Antivirus (که رایگان است) واسط کاربری و عملکرد درونی متفاوتی از نسخه ی پولی خود دارد.

شناسایی تهدیدها

بیشتر محصولات رایگانی که برای شناسایی بد افزار بررسی کردیم، امتیازی برابر یا نزدیک به مشابه های پولی خود کسب کردند. البته تفاوت های جزئی وجود داشت. برای مثال، عملکرد Panda Cloud و Antivirus Pro 2011 در شناسایی بدافزار بر اساس نشانه، تقریبا یکی بود، اما Antivirus Pro در شناسایی بدافزارهای جدید عملکرد بهتری از خود نشان داد. (به گفته ی شرکت سازنده ی این آنتی ویروس، در نسخه ی 1.3 Panada Cloud ، شناسایی بدافزارهای جدید بهتر شده است.)

در میان محصولاتی که ما بررسی کردیم، آنتی ویروس های پولی در پیدا کردن بدافزار کمی بهتر از همتاهای رایگان خود بودند. در پاک کردن آلودگی بدافزار، بازهم نتایج نزدیک بودند، البته با اندکی برتری برای نسخه های پولی.

به طور کلی نسخه های پولی ، با نرخ موفقیت 74 درصد به طور میانگین، در پاک سازی مولفه های فعال یک آلودگی بهتر بودند. همین نتیجه در مورد پاک سازی همه ی مولفه ها درست بود: نسخه های پولی به نرخ پاک سازی 44 درصد، و نسخه های رایگان به طور میانگین به نرخ پاک سازی کامل 34 درصد رسیدند.

سرعت

گرچه با آنتی ویروس های مجانی در برابر بدافزار ها کمی از کارآمدی را از دست می دهید، اما سرعت بیشتری نصیب تان می شود. نسخه های رایگان، به طور میانگین در 9 تا از 12 بررسی ما، نسبت به نسخه های پولی سریع تر بودند. البته دوباره این تفاوت خیلی کم بود، و بیشترین تفاوت حدود 10 درصد بود. هم ابزارهای آنتی ویروس پولی و هم رایگان، سبب  طولانی شدن شروع به کار سیستم شدند: یک کامپیوتر آزمایشی بدون آنتی ویروس به طور میانگین در 40 ثانیه بوت شد. اگر در سیستمی آنتی ویروس مجانی نصب شده بود، سیستم  در 44.1 ثانیه بوت می شد؛ و با آنتی ویروس پولی، زمان بوت شدن به 46 ثانیه افزایش پیدا می کرد. به نظر ما این تفاوت چندان نیست که بخواهیم آن را مهم جلوه دهیم.

اما سرعت پویش (scan) داستان پیچده ای دارد. در آزمایش  پویش های آنی (on demand)، آنتی ویروس های پولی، به طور میانگین 4.5 گیگابایت فایل را در 2 دقیقه و 25 ثانیه پویش کردند. آنتی ویروس های مجانی همین آزمایش را در 2 دقیقه و 44 ثانیه به پایان رساندند.

می توان گفت که نسخه های پولی و رایگان در آزمایش های پویش on access، شانه به شانه ی هم بودند، که نشان می دهد نرم افزار چقدر سریع می تواند فایل ها را، هنگام باز کردن یا ذخیره کردن آنها، برای بررسی وجود بد افزار پویش کند. با استفاده از همان 4.5 گیگابایت فایل، محصولات رایگان به طور میانگین پویش را در 4 دقیقه و 50 ثانیه انجام دادند، و نسخه های پولی 8 ثانیه بیشتر از این زمان، کار خود را انجام دادند.

انتخاب های برتر

از آنجایی که هر دو نسخه ها در سرعت و کارایی شباهت زیادی دارند، دو عامل مهم در انتخاب شما، می تواند ویژگی ها و پشتیبانی از مشتری باشد. در نسخه های پولی پشتیبانی افراد خبره و ویژگی های جامع تر امنیتی را خواهید داشت. اما اگر می توانید نسبت به این ها بی اهمیت باشید، نسخه ی رایگان را در نظر داشته باشید.

بهترین نسخه های پولی و رایگان کدام هستند؟

در میان نسخه های رایگان، Avast Free Antivirus در رده ی اول قرار دارد، آن هم به خاطر امتیاز بالا در پیدا کردن بدافزار، طراحی خوب، و تاثیر کمش بر کارایی سیستم. Avira AntiVir Personal در رده ی دوم قرار دارد: در پیدا کردن بدافزار خوب عمل می کند، اما واسط کاربری ضعیفی دارد.

در میان نسخه های پولی، Norton Antivirus به خاطر عمکلرد خوبش در شناسایی بدافزار، واسط کاربری بسیار خوب، و ویژگی های جامعی که شامل تحلیل اعتبار فایل، پویشگر مبتنی بر cloud (که می تواند در یافتن سریع تر بدافزار ها کمک کند)، و ابزارهای تحلیل عملکرد سیستم، می باشد، آن را به جایگاه نخست برده است. BitDefender Antivirus Pro 2011 ، به خاطر شناسایی قوی بدافزار،با فاصله ی کمی در جایگاه دوم قرار دارد، البته سرعت پویش و وجود برخی مشکلات در واسط کاربری مانع از تصاحب جایگاه اول شده است.

 

 

رده بندی آنتی ویروس های پولی

رده بندی آنتی ویروس های رایگان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: آنتی ویروس

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 34739
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 34739
بازدید ماه : 4041347
بازدید کل : 1580654041
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 347